Ta en prat

Finn testlesere til din bok – og få det beste ut av dem

bli forfatter gi ut bok kvalitet manus testlesere May 11, 2024
Uidentifiserbar dame som leser en bok. Hvordan finne testlesere og få mest mulig verdi fra dem

«Er dette bra, egentlig?»

Skriver du, har du høyst sannsynlig opplevd å stirre deg blind på din egen tekst. Henger romanen min i hop? Jeg forstår så klart alt jeg skriver om mitt fagområde, men vil målgruppene mine forstå forklaringene mine?

Arne og jeg hadde en hel bråte testlesere før vi ga ut «Overløperen», en spenningsroman med handling fra 1944 som vi ga ut på vårt eget mikroforlag Thuis forlag. Flere av innspillene fra dem var avgjørende for at boka ble så bra som den ble til slutt.

For å oppnå det, var det viktig å unngå én vanlig feil: Sende manuset til en bråte tilfeldige personer og spørre «hva synes du?». Her er noen tips, basert på våre erfaringer.  

Men først: Hva er en testleser?

 En testleser er en som leser boka før den er publisert. Det testleseren tester, er leseropplevelsen, og hen gir deg respons. Som regel er oppdraget med å være testleser ubetalt, men det er vanlig å gi testleseren et gratis eksemplar av boka når den er klar.

Når skal du sende fra deg manuset til testlesere? Hvor ferdig må det være?

Hva du enn gjør, ikke send ut et ruskete førsteutkast. På et så tidlig stadium er det vanskelig å vite hva du egentlig vil ha svar på. For det er første bud før du sender ut til testlesere: Du må vite hva det er du lurer mest på.

Vårt manus hadde vært skrevet gjennom mange ganger, men var ikke sett på av en redaktør ennå. Akkurat dette manuset hadde vi sendt til noen etablerte forlag. Tre av dem ga gode tilbakemeldinger, og noen snuste på å gi ut boka, men takket nei.

Da visste vi at det hadde kommet ganske langt, at det var sammenhengende, at det ikke var noen store hull eller veldig mye som manglet. Det vi hadde, var noen områder vi var usikre på som vi hadde identifisert tydelig.                  

Hvorfor kan jeg ikke bare spørre hva de synes om boka?

Det du gjør når du sender ut et helt manus til testlesere, er å be dem sette av mange timer. Jo flere boksider, jo lengre tid bruker folk. Det er veldig forskjellig hvor fort de leser, hvor erfarne lesere de er, og hvor mye tid de har.

Ved å identifisere noen ting å spørre om, gjør du det lett for testleserne. Husk at dette ikke er redaktører eller fagpersoner. De trenger å ledes i en retning. 

Hvis du sender til familie og venner, kan du risikere at de svarer «å, dette var kjempebra», med et litt flakkende blikk, eller at de sabler teksten fullstendig ned uten at de egentlig kan sette fingeren på hva de ikke likte.  

Vi ba folk om å lese det som til slutt ble 500 boksider. Det er mye. Hadde vi stilt et generelt «var det bra, eller?»-spørsmål til de som leste, hadde det vært fullstendig bingo om vi hadde fått inn svar av verdi eller ikke.   

Det var enkelte scener vi lurte på om fungerte som vi ønsket. Vi viste til hvor de var i manus og ba folk si hva de syntes om dem. Vi skriver spenningsromaner, så vi ba folk helt spesifikt vurdere om var spennende eller ikke. I tillegg spurte vi om noen av karakterene: Hvilken karakter likte de best og hvorfor, hvilken karakter gjorde minst inntrykk på dem og hvorfor.

 Hva er viktigst å få svar på? Du må prioritere steinhardt. Gi testleseren maks 6-7 punkter å ta stilling til.

Du kan også ha med et ekstra felt med «Er det noe annet du vil si om boka?», hvor folk kan skrive fritt om hva de mener.

Hvordan fikk dere tak i testlesere? 

Vi brukte rett og slett Facebook. Alle vennene våre som så posten vår den dagen, fikk en melding med budskapet «hei og hå, vil dere lese manuset vårt? Dere får boka i belønning når den kommer.»

For belønning må de få. Det skal være verdt innsatsen, og den ferdige boka vil være en gulrot for mange. De fleste vil være entusiastiske over å se en slik melding og tenke «Hei, skal du gi ut bok? Kjempegøy!». Skulle noen mene noe annet, la dem gjøre det og fortsett med ditt.

Vi sendte dem manuset med beskjed om at vi ville ha svar innen fire uker. Etter to uker sendte vi en lenke til spørreskjemaet og en påminnelse om svarfristen.

Hvordan holder jeg oversikten over svarene?

Vi la inn alle spørsmålene i et spørreskjema vi sendte ut. Surveymonkey funker bra for oss, siden vi bruker den til andre ting i bedriften også. Har du Office-pakken, er Microsoft Forms et godt alternativ som er inkludert. Google har også en gratis tjeneste for spørreundersøkelser, men den har jeg ikke forsøkt.  

Lær mer: Kjøp e-boka Spørsmål til testlesere. Der viser jeg deg hvordan du setter opp en spørreundersøkelse til testleserne dine slik at du får de beste mulige svarene. 

Hva gjør jeg med folk som får manuset, men ikke svarer?

Ingenting.

Vær raus. Tenk på at dette er folk som tar seg tid.

Hvis du poster på Facebook, som vi gjorde, kan de umiddelbart reagere med «Jeg har så lyst til å lese! Send meg manuset!»

Så kommer hverdagen. Det skjer ting i livet som man ikke rår over. Plutselig er det overveldende prosjekter på jobb eller noen blir syke, og så blir det ikke mulig å gjennomføre.

Derfor: Hank inn mange flere lesere enn du egentlig trenger. 

Vi fikk totalt 40 interessenter og endte med 20 testlesere. Det kan man betrakte på to måter.  

Den ene er «At ikke folk kan forplikte seg! Kan de ikke holde det de lover?!».

Den andre:  «Wow, vi har 20 testlesere! Tenk at 20 mennesker har tatt seg tid til å lese det gedigne manuset vårt, svare på spørsmål og komme med entusiastiske kommentarer, ris og ros. Fantastisk!»

Man gjør det veldig mye lettere for seg selv hvis man velger alternativ 2 framfor alternativ 1.

Vil du ha bonustips? Last ned denne PDF-en (gratis). Du kan også kjøpe Spørsmålsguiden hvor jeg tar deg gjennom hvordan du setter opp en spørreundersøkelse til testleserne dine.

Jeg fikser det! Hvis du vil at jeg skal gjøre hele eller deler av prosessen for deg, se Testleser Spesial eller Testleser Skreddersøm.

Lurer du på noe om testlesere? Spør i kommentarfeltet eller ta kontakt!

Vil du ha nyhetsbrev?

Du får siste nytt fra Skrivelivet rett i innboksen: Nyttige blogginnlegg, nye podcastepisoder, kurs, webinarer og andre tilbud.

E-postadressen brukes bare til nyhetsbrev. Du kan melde deg av når som helst.