Fem tips om markedsføring


Har du en bok du vil ha ut i verden? Her er fem tips for å komme i gang med det.


Hør episode 53 om markedsføring av boka di


1. Legg en plan

Det er ingen grenser for hvor mye du kan gjøre med markedsføring. Selvsagt kan du flyte på ideene dine og gjøre det du synes du må, men det kan fort være en oppskrift på å brenne deg ut. Noen tiltak trenger også tid for å kunne gjennomføres. Tøm deg for ideer, prioriter og sett tidspunkter på for når du skal gjøre hva. Bruk et godt planleggingsverktøy. Jeg liker Trello, men bruk gjerne Excel-ark eller en fysisk bok hvis du foretrekker det.


2. Begynn nå

Nei, du må ikke vente til boka har kommet fra trykken. Så lenge du vet at det blir bok, kan du tenke på markedsføring. Det kommer til å dukke opp ideer hele tiden. Finn ett fast sted hvor du samler alle "Aha, hun gjorde noe lurt! Det vil jeg også forsøke." og "Å, han bør jeg kontakte!". Jeg sier ikke at du skal tenke mer på markedsføring enn på skriving, selvsagt. Men sett av tid til å vurdere ideene dine og prioritere dem. 


3. Skriv og snakk kort

Når du markedsfører boka di, må du ofte fatte deg i korthet. Her er en måte å komme i gang på. Du må bruke skriveferdighetene dine på en måte som kanskje er ny for deg, menhvem vet. Kanskje du synes det er gøy? 


Skriv ned handling eller budskap. Så langt du vil. Så: Kutt, kutt, kutt til du står igjen med det mest nødvendige. Fil ned til tekster som tar tjue, førti og seksti sekunder å framføre. Det kan gjøre vondt, men det er noe av det nyttigste du gjør når det gjelder markedsføring.


4. Lag personas

Personas, også kalt kundeavatarer, er "fantasipersoner" du lager for å forestille deg hvem som kan tenkes å kjøpe boka di. Mange synes det er for abstrakt og teknisk å jobbe med målgrupper, og da kan personas være et bedre alternativ. Det er nesten som å drive med karakterutvikling, og det er jo gøy! I podcastepisoden blir du kjent med Åge, en av mine personas, og hvordan han forholder seg til bøker og lesing. Når du har utviklet karakteren, er neste trinn å tenke over hvor de hører om bøker, hva som er viktig for dem med bøker og lesing og hva som gjør at de kjøper en bok. 


5. Hold kontakten

Du vil komme i kontakt med mange folk. Få dem inn på din e-postliste! Sosiale medier er veldig viktig, men en ulempe er at du ikke eier profilene dine og dermed ikke eier forholdet til de som følger deg. Lag en e-postliste og følg GDPR-retningslinjer for påmelding, og pass godt på følgerne dine. Hold dem oppdatert med informasjon om boka og hva som skjer med den.


Jeg hjelper deg

Vil du ha hjelp av meg til markedsføring eller noe annet innen ditt skriveliv? Bestill en gratis samtale med meg på en halvtime! Du kan også se hva jeg tilbyr:

Foto: Eirin Dahl. Manuskonsulent Ingrid som smiler mot kamera.

Hvem er jeg?

Jeg heter Ingrid Sande Larsen, og jeg har skrevet hele livet.

I mange år har jeg jobbet med tekst på forskjellige måter, som journalist, pr-rådgiver, markedssjef, informasjonssjef, tegneserieredaktør, manuskonsulent, oversetter, språkvasker og korrekturleser. 

Nå er jeg i gang med å skrive skjønnlitteratur, etter mange år uten selvtillit på det området. Da jeg kom skikkelig i gang, tenkte jeg mye på hvorfor det hadde løsnet og bestemte meg for å hjelpe andre. Det gjør jeg gjennom

Foto: Eirin Dahl

Kontakt

Lurer du på noe?

Send en e-post til skriveliv1@gmail.com.

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram