top of page

De ni krimvettreglene


Nå som du er omgitt av krim i bøker, på radio, i podcaster, på TV og i strømmetjenester er det kanskje ikke så rart at du får lyst til å prøve deg på sjangeren. Jeg gir mine tips i form av en omfattende redigering av fjellvettreglene.


Hør episode 19


1. Planlegg plottet ditt – vær klar over hvor du går

Du må ikke planlegge alt ned i minste detalj før du skriver. Men husk at kabalen må gå opp til slutt. Du kan spare deg selv for mye hodebry dersom du legger de viktigste byggesteinene først.


2. Tilpass skrivingen etter forholdene

Grunnleggende fakta må stemme – lite er mer irriterende for lesere enn rene faktafeil eller hendelser som veldig åpenbart aldri kunne ha funnet sted.


3. Ta hensyn til tilbakemeldinger

«Lytt til erfarne fjellfolk» het det i fjellvettreglene da jeg vokste opp. Og det trenger ikke være forlagsfolk. Lesere som er vant til å snakke om bøker, eller som leser mye krim, kan gi deg verdifulle innspill.


4. Vær forberedt på omskrivninger, selv i korte noveller

Når du konstruerer historien din, er det utrolig mye som skal stemme overens fra side til side, fra scene til scene, fra kapittel til kapittel. Noen ganger kan det være slik at du velger drapsvåpen, åsted eller fluktruter som virker bra der og da, men som lager uendelig mye krøll senere. Men slike omskrivninger er ikke nødvendigvis negativt - tvert imot kan de gjøre historien din bedre.


5. Vurder hva du skal ha med og hva som er nødvendig utstyr

Det er lett å gå i researchfella, å ta med altfor mye av det man synes er interessant. Detaljer skal danne bakteppe, ikke danse can can i forgrunnen. Din viktigste jobb er å skape spenning.


6. Styr unna klisjéfarlig terreng, men vær trygg i deg selv og ta noen sjanser

Velger du krim, er det en viss fare for å plumpe nedi en bresprekk av klisjeer. Det er mye som er gjort før, og en uvant skrivende kan finne på å kopiere noe han har lest for lenge siden, helt uforvarende. Men prøv deg fram for å finne din krimstemme. Hva ved det du skriver er spesielt for deg?


7. Vit alltid hvor du er

Verken du eller leseren skal trenge kart og kompass for å finne fram i plottet ditt. Du trenger ikke planlegge handlingen til minste detalj før du skriver. Men planlegging gjør det mye lettere for deg å få kabalen til å gå opp til slutt.




8. Vit når du skal gi deg. Det er ingen skam å snu.

Noen ganger må man stryke mye eller gi opp et helt bokprosjekt. Da må du gå noen runder med deg selv. Hva sier andre stemmer, og hva sier din egen stemme? Er det sånn at prosjektet ikke er liv laga, eller trenger du en pause før du gyver løs igjen?



9. Spar på kreftene og søk ly et annet sted enn i teksten din

Ta pauser. Både fordi det er lurt i alle tilfeller, og fordi det tar på å lese om drap og grusomme handlinger - uansett hvor robust du måtte være.


Hør episode 19 for mer om hvert av punktene!

Foto: Eirin Dahl. Manuskonsulent Ingrid som smiler mot kamera.

Hvem er jeg?

Jeg heter Ingrid Sande Larsen, og jeg har skrevet hele livet.

I mange år har jeg jobbet med tekst på forskjellige måter, som journalist, pr-rådgiver, markedssjef, informasjonssjef, tegneserieredaktør, manuskonsulent, oversetter, språkvasker og korrekturleser. 

Nå er jeg i gang med å skrive skjønnlitteratur, etter mange år uten selvtillit på det området. Da jeg kom skikkelig i gang, tenkte jeg mye på hvorfor det hadde løsnet og bestemte meg for å hjelpe andre. Det gjør jeg gjennom

Foto: Eirin Dahl

Kontakt

Lurer du på noe?

Send en e-post til skriveliv1@gmail.com.

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram
bottom of page